Je eigen financiele planning

Bankgeheimen.be

maart 20th, 2017 at 14:42

Vaste klanten en rekeningen

in: geld

Als ondernemer die B2B of B2C verkoopt, krijg je soms te maken met mensen die niet gelijk willen betalen. Een veelgehoorde gezegde luid: “Een klant die tevreden is een klant die ook terug zal keren”. Klopt dit? Is een klant die loyaal is altijd een klant die op lange termijn van waarde kan zijn voor jouw bedrijf?

Klantloyaliteit vs. Klanttevredenheid

Veel mensen denken dat een klant die tevreden is gelijk loyaal is aan jouw bedrijf. Dit hoeft niet zo te zijn. Heeft u klanten die tevreden zijn over uw bedrijf, dan is er een grote kans dat ze tevreden zijn over de geleverde dienst(en) en/of product(en). Een hoge klanttevredenheid leid niet gelijk tot een klant die loyaal is. Veel klanten zullen altijd verder zoeken naar andere bedrijven die dezelfde soort producten of diensten kunnen leveren voor een lagere prijs. Bij klantloyaliteit werk je net iets harder om de klant langer aan je binden. Een klant die steeds maar weer terugkomt is in principe loyaal. Als ondernemer ben je genoodzaakt om de klanten bij je te houden.

Rekeningen betalen?

De kans dat een loyale klant opeens rekeningen niet meer betaald, is erg klein. Een bedrijf is altijd op zoek naar loyale klanten die rekeningen op tijd, maar ook volledig betalen. Er zijn loyale klanten die de kansjes vanaf lopen, en op lange termijn niet winstgevend kunnen zijn voor de onderneming.

Indien het duidelijk is dat een klant slechte betaalgedrag er op na houdt, moet je een keuze maken of je klant wil behouden, of dat je de klant afstoot. Een klant kan een negatieve impact hebben op de winstgevendheid van uw onderneming. Als dit vaker voorkomt, gaat er iets fout in de communicatie tussen beide partijen (vraag en aanbod of tussen verwachtingen en uiteindelijke resultaten).

Wat te doen?

Als ondernemer heb je voldoende ervaring met het onderhandelen tussen de onderneming en de klant. Er zijn verschillende cursussen die u kunnen helpen om ervoor te zorgen dat klanten gestimuleerd worden om toch te betalen. Een duidelijke facturatiesysteem (volg de KISS principe: Keep It Simple Stupid!) zorgt ervoor dat een hoop verwarring vermeden kan worden. Een goed voorbeeld is een automatische betaling, in combinatie met een procedure voor alle soorten van communicatie, waaronder: e-mail, via een brief en telefonisch. Indien de klant niet wilt betalen, kan je kiezen voor een incassobureau, zoals bijvoorbeeld Credifin Nederland. Een incassobureau als Credifin werkt met een no-cure no-pay principe, waarbij u alleen betaalt als u uw geld terug heeft!

-

Comments are closed.